Lisa Jisei

Mina bästa strategier för att inte springa för långt

löpningUnder min första löprunda utan smärta, faktiskt någonsin, kunde jag tänka på annat än knät. Alltid tidigare har själva löprundan till stor del gått ut på att fokusera på smärtan. Nu kunde jag tänka på annat. Jag tänkte igenom mina strategier för att inte springa för långt. Dessa har jag haft i flera år, strategier jag inte ens reflekterar över längre eftersom de blivit självklara för mig. Utan strategier riskerar jag att fortsätta springa för länge och för snabbt. Så jag firar detta framsteg med att lista mina bästa löpstrategier.

Löpstrategier för att springa lagom och inte spåra ur.

  • Berätta för alla hemma (eller ringa till min man om han inte är hemma) att jag går ut och springer och vilken tid jag är tillbaka.

  • Springa runt, runt i mitt närområde. Då kan jag alltid springa hem på någon minut och inte riskera att hamna i att ha sprungit fem kilometer bortåt och sen behöva springa hem igen vilket dubblar sträckan. Så bli inte förvånade om ni ser mig springa runt, runt kvarteret.

  • Använda runkeeper. Inte kanske av samma anledning som andra utan för att hålla koll på hastigheten och INTE öka.

  • Ha en lagom peppig låtlista. Jag har tagit bort all musik som är för motiverande, gamla tävlingslåtar till exempel.

 

Men om löpning varit ditt stora problem, kan du inte bara skita i att springa då?

En fråga jag får väldigt ofta.

Här kommer svaret:

-Jag kan inte leva mitt liv i rädsla. Min sjukdom är tyvärr inte en sjukdom som jag löser genom att hålla mig ifrån mitt beroende så som en alkoholist kan göra. Mitt välmående handlar om att lära mig att balansera. Att träna, men inte för mycket. Att äta, men inte för lite eller för mycket. Att prestera, när det är värt det. Att vila, men inte bara. Mitt välmående handlar om att lära mig att balansera. Det är svårt och en riktigt fin liten balanslina att hålla sig på. Men det går framåt, ibland bakåt, men i det stora hela framåt. Därför är löpningen viktig för mig. Det är jag som måste lära mig att hantera och balansera. Men rädslan ska inte styra mitt liv.

 

Nu ska jag återgå till att fira en smärtfri och lagom löprunda. Min första. Hipp hipp hurra!

Spåra från din sida.

| © Lisa Jisei