Lisa Jisei

Recensioner

”Jag vill varmt rekommendera den här! … kan vara en av vår tids viktigaste böcker.”
– PT-Fia, Metro Hälsa

”Sätter fingret på problematiken kring ätstörningar och träning. Inträngande och fängslande!”
– Isabella von Hofsten, socionom och författare (Mål i Mun, 2014). Grundare av Sveriges första privata klinik, idag Atlet & Diet.

” … Lisa har skrivit en bok om sin sjukdom och gett ut den på eget förlag. ”Jag är sjuk” är mycket läsvärd. Den handlar om Lisa och sjukdomen, men ger också en inblick i hur det blev så. Du får veta vad hennes nära kände och får läsa utdrag ur hennes dagbok från sjukdomstiden. Det är jobbigt, det gör bitvis nästan fysiskt ont att läsa. Men känner du någon med ortorexi, jobbar med träning, eller själv känner att du är på väg åt fel håll med din träning – läs boken! Den är inte lång, den är lättläst och den ger en mycket bra inblick i helvetet ortorexi.” (Läsvärt om ortorexi)
Anna-Lena Pettersson, Women’s Health

Min bok

En analyserande självbiografi om beroende, medberoende och manipulation.

Går det att förstå varför någon blir sjuk av att leva hälsosamt? Vad gör man när ens nära vän håller på att träna ihjäl sig? Och hur håller man sig frisk i ett samhälle som är så hälsofixerat?

”Det går utför. Nära vänner försöker reagera men det är lönlöst. De säger att jag måste fatta, måste besinna mig och förstå att min träning är ohållbar. De har väl egentligen rätt, jag vet det innerst inne, men ingenting av det jag vet hjälper längre. All kunskap finns redan i mig. Om det är något jag kan så är det mat och träning. Är egentligen ett muskelpaket men allt annat än nöjd. Vill bli ännu mer vältränad. När min kropp börjar säga ifrån känner jag hur svag jag är. Min automatiska reaktion är att öka träningsfrekvensen till det dubbla för att bli dubbelt så vältränad. Innerst inne vet jag hur ohållbart det är, men ingenting spelar någon roll när ångesten kommer. Mot den har jag ingen chans.”

(Dagboksutdrag ur boken Jag är sjuk)

Bokbeskrivning

Jag är sjuk är debutanten Lisa Jiseis berättelse om sin jakt på det perfekta, om att försöka uppnå omöjliga mål och ideal och nästan dö på kuppen. Att leva med en besatthet av att vara hälsosam kallas ortorexi, en sjukdom Lisa och många med henne upplevt och kämpar emot. Men det som syns på ytan, en fixering vid maten och träningen, är också symptom på något annat.

Under år av ätstörningar, från anorexi till ortorexi, hade dagboken en central plats i Lisa Jiseis liv. I dagboken kunde hon formulera sig fritt. Utan att någon argumenterade emot eller hade åsikter om hennes känslor kunde hon ärligt sätta ord på vad hon upplevde, kände och tänkte. I efterhand såg Lisa på högen av material, allt det som fungerat som länk mellan henne och hennes man, och undrade om inte fler kunde ha nytta av dessa. Efter ett ihärdigt intresse från media bestämde sig Lisa sommaren 2014 för att skriva sin bok, för att fler skulle få nytta av materialet och för att försöka öka förståelsen för ortorexi – att få berätta till punkt utan att bli avbruten. Därför samlades dagböckerna och blev, tillsammans med Lisas historia och intervjuer med hennes anhöriga, till Jag är sjuk.

Jag är sjuk består av två delar: en självbiografisk del ur Lisas perspektiv och en reflekterande del i vilken Lisa tillsammans med vänner och anhöriga, genom återblickar och eftertanke, hjälper läsaren till insikt och förståelse för livet med ortorexi.

Om Lisa

Lisa Jisei, författare av boken Jag är sjuk

Lisa Jisei är före detta kostrådgivare och tävlingsdansare på elitnivå, med en bakgrund inom drama och danspedagogik. Lisa har bland annat medverkat i podcasten Värvet, Runners World, Metro Debatt, Svenska Dagbladet, dokumentär P1 Tendens, podcasten Mat och Marginaler,  m.fl.. Under Media om mig hittar du länkar till många av dessa media.

Idag arbetar Lisa som lärare. Utöver det föreläser hon och driver bloggen Jagärsjuk med syfte att öka förståelsen för ortorexi och dess påverkan på den sjuke, anhöriga och samhället i stort.

Läs ett smakprov

smakprov.se kan man hitta ett smakprov av boken. Det är nästan som att klämma på den i bokhandeln.