Lisa Jisei

Hur mycket hänsyn ska man ta till er ortorektiker?!

De senaste dagarna har jag tagit del av flera olika diskussioner som liknar varandra. De handlar om
hur människor som tränar själva, är Pt:s eller hälsoprofiler tänker om vilken hänsyn de ska ta mot andra människor med t.ex. ortorexi. Är det att hetsa människor till manisk träning när man lägger upp bilder på när man själv tränar? Kan man få säga att man älskar träning utan att provocera ortorektiker? Hur mycket hänsyn ska man egentligen ta?

I nästan varje intervju jag gör om min sjukdom vill journalisten få in någon vinkel om sociala mediers stora del i ortorexi, ibland att den till och med skulle vara orsaken. Jag försöker alltid vara tydlig med att ätstörningar funnits långt innan sociala medier. Problemet med att omgivningen ”hetsar” till sjukliga ideal har funnit i andra forum innan instagrams inträde. Ätstörningar startar och slutar såklart inte med instagram.


Men när en stor del av befolkningen är överviktiga och rör sig alldeles för lite, är det inte då viktigt att uppmuntra till mer träning och bättre kost? Ska vi inte försöka motivera till mer rörelse och mer kunskap om näringslära? Man kan väl inte ta hänsyn till alla!

Jag förvånas ibland över hur diskussionen går. Kanske mest för att jag tror att många hälsoprofiler inte förstår vilken deras målgrupp är. Vilka är det som läser deras råd och tittar på deras bilder? Riktar sig inläggen till de som faktiskt läser? Problemet idag känns kanske mest som att de personer som behöver öka träniningsmängden flyr sidor med magrutor, kaloritabeller och planka-utmaningar. Jag tror att språket, estetiken och upplägget med en lite piskande ton och tighta sprakande träningskläder attraherar den grupp som redan tränar ganska mycket. Det är här det blir lite svårt. För människor som redan springer lopp, kan allt om grönkål och chiafrön behöver kanske lite balans. Varje människa är ansvarig för sitt liv, sina val och vilka människor de följer på sociala medier. Men jag tänker att varje hälsoprofil borde ha ett intresse för sin målgrupp och vilket budskap kan tänkas behöva. Vad behöver människor som redan är inne i träningsvärlden höra? Vad behöver nybörjare? Jag kan ibland förvånas över att så många verkar ha utbildat sig inom träning och hälsa utan att tyckas vilja förmedla flera dimensioner av arbetet.

Ska man verkligen behöva tänka på alla när man skriver om träning, det viktiga är trots allt att de flesta ska träna mer?! De flesta behöver träna mer. Frågan är kanske om träningsprofilerna verkligen når dom? 

I diskussionerna om alkohol finns numera en större medvetenhet. Där har vi kommit ganska långt. Där tror jag att många profiler lägger ut bilder på vinglas, champagne och drinkar, men också med tanken i bakhuvudet att det finns missbrukare där ute. Det betyder ju inte att man inte ska skriva om vin eller visa att man njuter och mår bra av alkohol ibland. Men det finns en medvetenhet och en förståelse för att det kan vara annorlunda för andra.

Jag väljer mina hälsoprofiler som jag följer noga. När jag ser profiler med ovilja att förstå behovet hos mottagarna, eller profiler som är uppslukade av sina egna behov avföljer jag. Det är mitt ansvar. Men jag har ibland svårt att förstå varför man väljer att inrikta sig på ett yrke som handlar om att vägleda andra mot deras mål, utan förståelse för att målen och vägen kan vara olika.

Jag tänker att man får lägga upp hur många träningsbilder som helst, lägga upp bilder på färgsprakande juicer och svettiga pannor i evighet. Det är inte att hetsa någon. Den stora frågan är kanske trots alls: Hur får vi de som tränar för lite att träna mer, utan att de som redan ligger och gränsar mot ortorexi gör samma sak? Hur når vi soffliggarna?

När jag på Instagram tittar på vilka bilder ni följare tittar på och gillar förstår jag att det finns ett behov av nyans. Jag ser tydligt i det flöde av bilder och de konton som ni konsumerar, att inlägg om balans, njutning, vila och omsorg av kroppen är något flera av er nog behöver konsumera mer av.

Det finns flera fantastiska konton som inspirerar till träning, rörelseglädje och balans. Så det går! Man kan faktiskt inspirera till träning och balans, samtidigt! Petra Månström, Lovisa ”Lofsan” Sandström, Sara Dahlström och Erika Kits Gölevik, för att nämna några :D

Spåra från din sida.

| © Lisa Jisei