Lisa Jisei

”Förätningslistan”

roióibosteJag vet.. det är inte ens ett ord. Men jag tror att alla vi med ätstörningar förstår vad det handlar om. Tror att alla vi  har dom, livsmedlen vi förätit oss på. Jag har nog nästan ett för varje ny ätstörningsperiod. För i det här med att snöa in och bli besatt, blir det ofta enklast att hålla sig till få livsmedel. Att under en längre tid äta stora mängder av specifika livsmedel, under en period man dessutom mått väldigt dåligt, skapar starka minnen. Tror att alla med ätstörningar ganska snabbt kan lista sina förätnings-livsmedel. Här är min:

  • Rooibos Te.
    När jag var som sjukast låg jag i Johans lägenhet. Varje dag när jag kom dit fick jag en kopp Rooibos Te. Bara lukten av det kan idag få mig yr och illamående. Speciellt just den sorten.

  • Tonfisk
    Säkert har många, liksom jag, detta på sin lista över numera oätliga saker. Tonfisk på burk är billigt och enkelt att smuggla med i resväskor. Tonfiskburkar hade jag med mig på alla tävlingar och jag skulle ha mycket svårt att äta det nu.
     
  • Konserverad ananas
    Det åt jag mycket som anorektiker. Känslan av att vara svinhungrig och äta ganska syrlig ananas är ett minne som kommer tillbaka. Urk!

  • Sötningsmedel av olika slag
    Syntetisk söt smak som försök att förtäcka något jag bestämt mig för att äta men som egentligen är oätligt. Jag ryser.

 

Listan skulle kunna göras ganska lång. Vad har du på din lista?

Spåra från din sida.

| © Lisa Jisei